Terug naar overzicht

Wie durft zich ‘Digital Leader’ noemen?

08/10/2019
Dell EMC

Enabler partner

Dell Technologies Cloud Strategy
Opinie: De groene consument, zelfs tegen wil en …

België is verre van koploper als het op digitale transformatie aankomt. Integendeel, blijkt uit onderzoek van Dell Technologies. Maar ook in andere landen gaat het vaak traag. Pascale Van Damme pleit daarom voor een work-life-LEARN balance voor medewerkers. Want een gebrek aan de juiste skills blijft een van de grootste drempels bij deze technologische veranderingen.

“Wie een digitale transformatie of een cultuurverandering in gang wil zetten in een organisatie, moet in eerste instantie de top mee hebben in de nieuwe strategie. Dat is enorm belangrijk”, steekt Pascale Van Damme, VP & Managing Director België-Luxemburg, van wal op het HRPro.be-congres rond digitalisering. “Ook HR speelt in deze digitale transformatie een belangrijke rol want het draait toch vooral om mensen. Voor mij is HR key-partner bij deze strategische doelstellingen.”

Dell Technologies vroeg in 2016 en 2018 wereldwijd 4600 bedrijfsleiders/C-levels naar hun inspanningen rond digitale transformatie (Digital Transformation Index). Bijna de helft van de respondenten vreest dat hun organisatie over drie tot vijf jaar verouderd zal zijn. 78% is van mening dat de digitale transformatie meer in de hele organisatie moet doordringen. De helft is ervan overtuigd over vijf jaar te zullen worstelen om aan de noden van de klant te voldoen. En een op drie vreest achter te blijven.

Van digital laggard naar digital leader

“Het is beangstigend dat amper 5% van de bedrijven zich ‘digital leader’ kan noemen: digitaal zit hen in het DNA, in hun strategie, plannen en investeringen”, zegt Pascale Van Damme. 39% is ‘digital laggard’ of ‘follower’. Deze organisaties staan dus echt nog aan het begin: ze hebben geen of nauwelijks een digitaal plan en investeringen. Gevolg is dat HR ook niet de juiste mensen kan aantrekken omdat het de organisatie aan een plan ontbreekt.

“Het valt daarnaast op dat de GDPR-verplichtingen de digitalisering nauwelijks een stap vooruit hebben geholpen. Dat verbaast me. Wat me evenzeer verrast is het feit dat België onderaan bengelt in de digitale rangschikking, samen met Denemarken, Frankrijk en Japan. Amper 2% is hier digital leader tegenover liefst 56% laggards en followers.” Best scorende landen zijn India, Brazilië en Thailand. De opkomende landen doen het beter in deze digitale transformatie dan de ontwikkelde landen. “Ze hebben nog maar weinig wetgeving hierrond en weinig IT in de organisatie waardoor ze onmiddellijk kunnen investeren in de nieuwe technologie”, verklaart Pascale Van Damme.

Wat houdt organisaties tegen?

Negen op tien organisaties kampen met grote hindernissen op weg naar de digitale transformatie: problemen met data privacy en cybersecurity (38%), gebrek aan budget en middelen (36%), gebrek aan medewerkers met de juiste competenties (32%), wetgeving (28%) en gebrek aan de juiste technologie (24%). “Maar de grootste drempel is vertrouwen: we kijken aan tegen een vertrouwenscrisis”, aldus Pascale Van Damme. Business leaders zijn het vertrouwen in de eigen organisatie in het digitale tijdperk kwijt: kunnen ze voldoen aan de GDPR-eisen, kunnen ze de klantendata en personeelsgegevens voldoende beschermen …?

Work-life-LEARN-balance

Een crisis vraagt om een reddingsplan want een digitale transformatie brengt belangrijke voordelen met zich mee. Wie de juiste technologie weet te implementeren in de business, zal succesvol zijn. Het is de combinatie van de digitale transformatie en medewerkers met de juiste skills. Pascale Van Damme pleit daarom voor een work-life-LEARN-balance. “Geef mensen de tijd om te leren, om zich te verdiepen in de digitale skills die zo belangrijk zijn voor organisaties én in de zaken die ze zelf denken nodig te hebben om succesvol te zijn. En niet in hun privétijd, want daar hebben ze al andere uitdagingen. Het is de verantwoordelijkheid van HR en senior management. Dat is wat we bij Dell Technologies ook doen: we faciliteren, bieden de mogelijkheden, maar de werknemers blijven zelf meester over hun ontwikkeling. Iedereen heeft zijn toekomst in eigen handen.”

Uit de studie blijkt tot slot dat steeds meer bedrijven investeren om hun medewerkers bij te spijkeren. Zo ontwikkelt 46% zijn in-house digitale vaardigheden en talent (in 2016 was dit nog 27%). 44% deelt kennis over de functies heen door business mensen IT-vaardigheden aan te leren en IT’ers inzicht in de business te geven (19% in 2016) en 43% integreert digitale doelstellingen in alle business objectieven.

Door verder te surfen op deze website van Securitas NV, gaat u akkoord met onze cookie-policy. Meer informatie vind u in onzePrivacy Statement